Záznam plavby ze Zadaru do Dubrovníku

4. - 11. 5. 2023


Kondiční plavba Zadar – Dubrovník

Loď: Bavaria Cruiser 46 - Európa

Skipper: David Černý


4.5.2024 Zadar - Kaprije

Kolem jedenácté dopoledne se potkáváme v Zadarské maríně. Jedna část posádky přijela autem, druhá přiletěla ranním letem z Prahy. Nákupčí vyráží doplnit zásoby, já se chystám na převzetí lodi. Charterová společnost nás na vzdálenější plavbu krom základních náhradních dílů vybavuje i dalším propelerem, olejem do motoru, chladící kaplinou a kanystrem s 20 litry nafty (pro krizové řešení zavzdušněného motoru).

Po bezpečnostním školení, seznámení posádky s vybavením a ovládáním lodi, rozpisem hlídek a rozborem aktuální meteorologické situace vyplouváme. Na volném moři před Zadarem, kde každý člen posádky zkouší vedení a manévrování s lodí, zjišťujeme, že nám nefungují ukazatele větru, které v maríně fungovaly. Vracíme se do maríny, kde technici charteru problém odstraňují.

V 1650 v 16 uzlech severo-západního větru se vydáváme na cestu. Z plavby na zadoboční vítr přecházíme na zadní vítr a s plachtami na "motýla" plujeme až pod Biograd na Moru, kde vítr ustane. Startujeme motor a po dvou hodinách plavby připlouváme k městskému molu na ostrově Kaprije. Za stání na mooringu s vodou a elektrikou platíme 75 Eur. Máme za sebou prvních 37 NM.

5.5.2024 Kaprije – Saplunara

V 0630 opouštíme městské molo a vydáváme se na cestu. Plujeme na motor a podle předpovědi to vypadá, že budem motorovat celý den. Proplouváme kolem Hvaru a Korčuly, chystáme se přenocovat na ostrově Mljet. Obhlížíme molo u vesničky Kozarica, ale pro naší Bavarii 46 je molo nevhodné. Plujeme dál a noc trávíme na kotvě v zátoce Saplunara. Dubrovník máme téměř na dohled, dnes jsme upluli 114 NM.

6.5.2024 Saplunara - Dubrovník

Po zaslouženém spánku a vydatné snídani vyrážíme k Dubrovníku. Protože nás čeká prohlídka města, dnešní plavba bude krátká, cca 25 NM. Obeplouváme pevninu a užíváme si výhledy na skalnaté pobřeží až ke starému přístavu a pevnosti. Poté plujeme do maríny Frapa, kde budeme nocovat. Za jednu noc v krásné maríně platíme 127 Eur. Do centra vyrážíme MHD a po prohlídce historického centra večeříme při západu slunce s výhledem na starý přístav v restauraci Port 22. Vřele doporučuji: úžasné prostředí, příjemná obsluha a skvělé jídlo. Část posádky pak vyráží pěšky k horní stanici lanovky. Přes den byla v mracích. Ostatní míří do maríny.

7.5.2024 Dubrovník – Vis

V 0900 opouštíme marínu Frapa. Protože benzínka v maríně je mimo provoz, musíme plout proti proudu řeky Ombia až k ACI maríně, abychom doplnili pohonné hmoty. Předpověď slibuje jiho-východní vítr kolem 20 uzlů, tak se vydáváme pod ostrovem Mljet směrem k Lastovu a pokračujeme až na Vis. Plavba na zadoboční vítr ve vlnách vyšších dvou metrů a větší vzdálenosti od břehu prověřuje námořnické odhodlání posádky i náchylnost k mořské nemoci. Když se v půl třetí ráno vyvazujeme na městském mole na ostrově Vis, moje nadšení z úžasné plavby na plachy s hvězdnou oblohou nad hlavou skoro nikdo nesdílí. Pro mě krásných 107 NM jachtingu, pro někoho rozhoupaných a nekonečných 17 a půl hodin plavby. Noc na Visu nás vyšla na 103 Eur.

8.5.2024 Vis - Rogoznice

Po průzkumu městečka a regeneraci po včerejší plavbě vyplouváme po poledni směrem k pevninské Rogoznici. Neptun nám pro dnešek nachystal klidnou hladinu a ostrou stoupačkou. Křižujeme proti větru, v průběhu dne se vlny postupně zvětšují, ale oproti včerejšku jsou to jen takové vlnky. V 1800 a po 44 NM se vyvazujeme v maríně v Rogoznici. Za jednu noc tu chtějí 98 Eur.

8.5.2024 Vis - Rogoznice

Po průzkumu městečka a regeneraci po včerejší plavbě vyplouváme po poledni směrem k pevninské Rogoznici. Neptun nám pro dnešek nachystal klidnou hladinu a ostrou stoupačkou. Křižujeme proti větru, v průběhu dne se vlny postupně zvětšují, ale oproti včerejšku jsou to jen takové vlnky. V 1800 a po 44 NM se vyvazujeme v maríně v Rogoznici. Za jednu noc tu chtějí 98 Eur.

9.5.2024 Rogoznice - Brbinj

Včerejší předpověď nám na dnešek slibovala bóru. Detailní rozbor meteorologické situace tento chorvatský fenomén nepotvrzuje. Poplujeme v bočním větru s občasnými, ale silnými poryvy. Čekáme s vyplutím na jedenáctou hodinu, kdy má velikost poryvů klesat. Původní plán doplout do zátoky Soline na ostrovu Pašman přehodnocujeme a využíváme větru pro plavbu až na Mali Iž, kde v místním obchodě dokupujeme zásoby. Odtud motorujeme do Brbinje na setkání s posádkami loďí KWS, které ve stejný termín vypluli na praktický kurz a kondiční plavbu. Dnes jsme upluli 56 NM.

10.5.2024 Brbinj - Zadar

Ráno s kapitány Pavlem Burkertem a Danem Přívarou vytahujeme na souš admirálskou kotvu z odstraněného vraku a zvelebujeme skalku pod basketbalovým košem novým prvkem "kotvou s lanem". Po snídani vyrážíme k bunkru Bokašin a pak plujeme do zadarského kanálu. V kanále se rozfoukává vítr a tak stavíme motýla a plujeme směr Gaženice, kde budeme tankovat. Z Gaženice motorujeme do maríny v Zadaru. Po předání lodi vyrážíme převozníkem Cháronem do města na společnou večeři a procházku městem. Nábřeží u varhan je zatím jen mírně zaplněno turisty. Pár koktejlů v baru Delfín dělá definitivní tečku za touto plavbou.

Co dodat na závěr?

Tato plavba měla být vstupní bránou pro začínající kapitány a ukázat jim cestu k offshore jachtingu. Měla prověřit znalosti a schopnosti zkušenějších jachtařů, organizaci posádky při delší plavbě, náchylnost k mořské nemoci a naučit se pracovat a odpočívat v režimu hlídek.

Díky Neptunovi, který nám nabídl širokou škálu povětrnostních podmínek, jsme si užili plavbu od ostré stoupačky, přes boční, zadoboční i zadní větry na klidné hladině i v 2,5 metrových vlnách. I když kolem naší trasy řádily bouřky, my pluli pod modrým nebem a hvězdnou oblohou.

Během jednoho týdne jsme zdolali vzdálenost 410 NM, z toho 230 NM na plachty. I když ne všichni sdíleli moje nadšení z těchto podmínek, věřím, že tahle plavba všem víc dala než vzala, a budeme se dál vídat na moři.

David Černý


Zaujala vás plavba Zadar - Dubrovník? Pak stačí jediné, přihlásit se na další plavbu: Kondiční plavba Zadar - Dubrovník